Frånvaro

Hej vänner. Jag tror att alla har hamnat i en svacka någon gång. Livet känns allmänt bistert och man börjar ifrågasätta vad man faktiskt håller på med. Jag har flyttat till ett helt nytt, främmande land. Här är jag “udda” eftersom jag inte är tysk medborgare, inte har växt upp här, och för att jag inte behärskar språket på samma sätt som en tysk. Det är en känsla som tar tid att vänja sig vid kan jag bekräfta. Jag hade inte lust att göra något under en tid, utan höll mig hemma i lägenheten. Jag pluggade och tittade på filmer – that’s it. Delvis tror jag att det berodde på språket, kände mig osäker, och blev stressad när jag skulle till mataffären eller någon annanstans själv. Så jag ville gärna ha Y med mig. Detta var det värsta någonsin: självständiga Emma behöver konstant hjälp. Oj vad det tog hårt på mitt självförtroende. Sedan kom jag till insikt och nöp mig i armen. Emma, ingen annan än du själv kan ta tag i detta. Du överlevde 10 månader i Australien och har lyckats med så mycket annat, du borde klara detta också. Jag har kontaktat vänner, sett till att hitta på saker och försökt att hitta de små men viktiga sakerna som gör livet så härligt. Tänk vilken möjlighet det här är? Jag har familj och vänner som stöttar och Y hjälper mig väldigt mycket. Så ja, min lilla dipp har lett till att jag inte riktigt haft lust att skriva här.. Jag tror att det har varit extra jobbigt med tanke på att vi inte haft något internet i lägenheten (sad but true…), så har inte haft möjlighet att kontakta familj eller vänner på samma sätt. Men nu, äntligen (cirka en månad senare än planerat) fungerar internet. Det är galet hur beroende vi är egentligen..

Det var två veckor sedan jag skrev här sist, och vad har hänt på dessa två veckor?

1) Jag har sett Milky Chance live
Å gud så bra de var. Det var en speciellt spelning, där de spelade tillsammans med en symfoniorkester, och det var verkligen mäktigt. Satt med mitt teleobjektiv och fick några riktigt bra bilder på hela gänget.

DSC_3319 kopiera

2) Åkte tillbaka till Mainz och stannad måndag-lördag.
Pluggade, simmade, och var ute och åt vår allahjärtansdag-middag (en månad för sent….)

3) Har haft två spelkvällar, där vi har spelat en tysk version av plump som heter Wizard. Spelade även bezzerwizzer.

4) Fick resultat på min poesitenta, och jag är godkänd. Väldigt lättad. Y skrev chemitenta i torsdags och även han blev godkänd. Vi är rättså grymma.

5) Har fixat till mig en cykel. En kompis till oss har en gammal cykel i garaget som behöver en lätt reparation, sen är den min. Ojojoj vad jag ska cykla

6) Jag har gått och blivit hurtig.
Förra söndagen: gick stavgång med Y’s päron
Måndag: Var ute och sprang (och fick konstiga färger i skallen)
Tisdag: Sprang med Y och A (en kompis)
Onsdag: Simmade 2.4km
Fredag: Sprang med A

7) Jag har träffat en vän som jag lärde känna i Darwin, som bor bara tio minuters tågfärd från Dietzenbach. Vi gick ut och åt tillsammans i onsdags och det var väldigt roligt att träffa honom igen. Världen är så jäkla liten alltså.

8) Jag har varit i Frankfurt och träffat en annan vän, C, och vi tog en fika på det mysigaste kafét i hela Frankfurt: Karin.

9) Vi har varit på Bar Celona (fyndigt namn, huh!?) och celebrerat att vi klarade våra tentor, där passade vi även på att planera vår Amsterdam trip.

10) Har besökt IKEA och köpt grejer till vår lilla lägenhet. Det ska bli roligt att åka till Mainz idag och sätta ihop allt. Det känns som att vi är sambos på riktigt nu!

11) Biljetterna är bokade och min bror kommer till mig om mindre än två veckor. Det ska bli så roligt!!

Och ja, som ni ser, så har jag hittat på mycket den senaste tiden. Jag har hittat på sådant som jag själv har planerat in och som jag själv har organiserat, vilket är så otroligt viktigt för en så självständig person som mig.

På banan igen! / E

Leave a Reply

